SEV

De Sociaal-Emotionele Vragenlijst (SEV) meet de mate van problemen in de sociaal-emotionele ontwikkeling bij kinderen.

Sociaal-Emotionele Vragenlijst (SEV)

4-17 jaar

j

Vragenlijst

}

Gemiddeld 30 minuten

Nederlandstalig

Auteur(s): E.M. Scholte & J.D. van der Ploeg

Uitgever: Bohn Stafleu van Loghum

Jaar: 2005, 2007, 2013, 2018

Beschikbaar voor digitale afname en scoring in RSP

Bekijk hier de licentiekosten

Koop hier de handleiding

Omschrijving

Doel

De SEV is een vragenlijst die helpt om te beoordelen of een kind symptomen laat zien die passen bij sociaal-emotionele problematiek. Hierbij wordt gekeken naar gedrag dat aansluit bij stoornissen zoals beschreven in de DSM-5. De SEV is bedoeld voor kinderen die bijvoorbeeld druk, impulsief, agressief, angstig, depressief of teruggetrokken gedrag vertonen, of die opvallende communicatieproblemen hebben. Als zulke problemen niet op tijd worden gesignaleerd, kunnen ze op latere leeftijd leiden tot ernstige aanpassingsproblemen. Vroegtijdige signalering is daarom erg belangrijk. De SEV helpt om deze signalen in een vroeg stadium op te vangen en maakt het mogelijk om tijdig passende interventies in te zetten.

Toepassing

De SEV wordt ingevuld door beoordelaars die het kind goed kennen, zoals ouders, leerkrachten of andere professionals (te denken aan maatschappelijk werkers, groepsleiders, psychologen of orthopedagogen). Het is belangrijk dat degene die de lijst invult het gedrag van het kind goed kan observeren. De SEV kan dienen als basis voor nadere diagnostiek en indicatiestelling in het (speciaal) onderwijs en de jeugdzorg. De interpretatie van de uitkomsten is voorbehouden aan psychodiagnostisch bevoegde professionals.

Wat de test meet

De vragenlijst bestaat uit 72 items, verdeeld over 4 hoofdschalen, waarvan er drie nog zijn onderverdeeld in subschalen:

  1. Aandachtstekort met hyperactiviteit (ADHD)
    1. Aandachtstekort
    2. Hyperactiviteit
    3. Impulsiviteit
  2. Sociaal probleemgedrag
    1. Oppositioneel-opstandig gedrag (ODD)
    2. Agressief gedrag (CD)
    3. Antisociaal gedrag (CD)
    4. Optimisme
  3. Angstig en stemmingsgestoord gedrag
    1. Angst in het algemeen
    2. Sociaal-angstig gedrag
    3. Angstig-depressief gedrag
  4. Autistisch gedrag

De items worden beoordeeld op een vijfpuntsschaal, lopend van “het gedrag komt niet voor” tot “het gedrag komt zeer vaak of dagelijks voor”. Per schaal wordt een somscore berekend, die vervolgens wordt omgezet naar een percentielscore met een bijbehorende classificatie van “normaal” tot “klinisch hoog”.

Normen

Er zijn aparte normgegevens beschikbaar voor beoordeling door ouders en leerkrachten, bij kinderen en adolescenten in de leeftijd van 4 tot en met 17 jaar. De normgroepen zijn gebaseerd op steekproeven van respectievelijk 1480 en 1210 kinderen. Beide normgroepen bieden een representatieve weergave van de algemene jeugdbevolking in Nederland.

Zowel voor ouders als voor leerkrachten zijn er algemene normen (jongens en meisjes, 4 t/m 17 jaar), alsook gesplitste normgroepen voor geslacht (jongens en meisjes) en leeftijd (4 t/m 11 jaar en 12 t/m 17 jaar).

Logo RSP

Deze en andere tests digitaal scoren en rapporteren?

Met RSP krjg je toegang tot de meest gebruikte tests binnen alle domeinen: van neuropsychologie en intelligentie tot klachten, ontwikkeling, gedrag en persoonlijkheid. Voor kinderen, volwassenen en ouderen.