SEV
De Sociaal-Emotionele Vragenlijst (SEV) meet de mate van problemen in de sociaal-emotionele ontwikkeling bij kinderen.
Sociaal-Emotionele Vragenlijst (SEV)
4-17 jaar
Vragenlijst
Gemiddeld 30 minuten
Nederlandstalig
Auteur(s): E.M. Scholte & J.D. van der Ploeg
Uitgever: Bohn Stafleu van Loghum
Jaar: 2005, 2007, 2013, 2018
Beschikbaar voor digitale afname en scoring in RSP
Bekijk hier de licentiekosten
Koop hier de handleiding
Omschrijving
Doel
De SEV is een vragenlijst die helpt om te beoordelen of een kind symptomen laat zien die passen bij sociaal-emotionele problematiek. Hierbij wordt gekeken naar gedrag dat aansluit bij stoornissen zoals beschreven in de DSM-5. De SEV is bedoeld voor kinderen die bijvoorbeeld druk, impulsief, agressief, angstig, depressief of teruggetrokken gedrag vertonen, of die opvallende communicatieproblemen hebben. Als zulke problemen niet op tijd worden gesignaleerd, kunnen ze op latere leeftijd leiden tot ernstige aanpassingsproblemen. Vroegtijdige signalering is daarom erg belangrijk. De SEV helpt om deze signalen in een vroeg stadium op te vangen en maakt het mogelijk om tijdig passende interventies in te zetten.
Toepassing
De SEV wordt ingevuld door beoordelaars die het kind goed kennen, zoals ouders, leerkrachten of andere professionals (te denken aan maatschappelijk werkers, groepsleiders, psychologen of orthopedagogen). Het is belangrijk dat degene die de lijst invult het gedrag van het kind goed kan observeren. De SEV kan dienen als basis voor nadere diagnostiek en indicatiestelling in het (speciaal) onderwijs en de jeugdzorg. De interpretatie van de uitkomsten is voorbehouden aan psychodiagnostisch bevoegde professionals.
Wat de test meet
De vragenlijst bestaat uit 72 items, verdeeld over 4 hoofdschalen, waarvan er drie nog zijn onderverdeeld in subschalen:
- Aandachtstekort met hyperactiviteit (ADHD)
- Aandachtstekort
- Hyperactiviteit
- Impulsiviteit
- Sociaal probleemgedrag
- Oppositioneel-opstandig gedrag (ODD)
- Agressief gedrag (CD)
- Antisociaal gedrag (CD)
- Optimisme
- Angstig en stemmingsgestoord gedrag
- Angst in het algemeen
- Sociaal-angstig gedrag
- Angstig-depressief gedrag
- Autistisch gedrag
De items worden beoordeeld op een vijfpuntsschaal, lopend van “het gedrag komt niet voor” tot “het gedrag komt zeer vaak of dagelijks voor”. Per schaal wordt een somscore berekend, die vervolgens wordt omgezet naar een percentielscore met een bijbehorende classificatie van “normaal” tot “klinisch hoog”.
Normen
Er zijn aparte normgegevens beschikbaar voor beoordeling door ouders en leerkrachten, bij kinderen en adolescenten in de leeftijd van 4 tot en met 17 jaar. De normgroepen zijn gebaseerd op steekproeven van respectievelijk 1480 en 1210 kinderen. Beide normgroepen bieden een representatieve weergave van de algemene jeugdbevolking in Nederland.
Zowel voor ouders als voor leerkrachten zijn er algemene normen (jongens en meisjes, 4 t/m 17 jaar), alsook gesplitste normgroepen voor geslacht (jongens en meisjes) en leeftijd (4 t/m 11 jaar en 12 t/m 17 jaar).