VLMT
De Verbaler Lern- und Merkfähigheitstest (VLMT) meet het verbale declaratieve episodische geheugen.
Verbaler Lern- und Merkfähigkeitstest (VLMT)
Vanaf 6 jaar
Neuropsychologische test
20-30 minuten
Duitstalig
Omschrijving
Doel
De Duitstalige VLMT is een neuropsychologische geheugentest die het verbale leer- en geheugenvermogen in kaart brengt bij adolescenten en volwassenen. De test richt zich met name op het onderzoeken van het vermogen om nieuwe verbale informatie te leren, vast te houden en na verloop van tijd weer op te roepen. De doelgroep omvat personen met (vermoedens van) geheugenproblemen als gevolg van neurologische aandoeningen, psychiatrische stoornissen, ontwikkelingsstoornissen of hersenletsel, maar ook cliënten bij wie cognitieve functies in het kader van diagnostiek, behandeling of wetenschappelijk onderzoek in kaart gebracht moeten worden.
Toepassing
De VLMT wordt afgenomen door een psycholoog of neuropsycholoog, in een individuele testsituatie. De testresultaten geven inzicht in leervermogen, retentie (het vasthouden van informatie) en herkenning van eerder aangeboden woorden. Daarmee kan de test bijdragen aan diagnostische besluitvorming, differentiaaldiagnostiek en het opstellen van behandel- of begeleidingsplannen. Interpretatie van de resultaten is uitsluitend voorbehouden aan psychodiagnostisch geschoolde professionals.
Wat de test meet
De VLMT bestaat uit een lijst van 15 woorden die in meerdere leerproeven mondeling worden aangeboden. Na elke aanbieding wordt de proefpersoon gevraagd de woorden zo veel mogelijk te reproduceren. Door herhaling over meerdere leerproeven wordt het leerproces zichtbaar. Daarnaast omvat de test:
- Onmiddellijke reproductie (na elke aanbieding van de lijst)
- Uitgestelde reproductie (na een pauze van circa 30 minuten)
- Herkenningstaak, waarin de oorspronkelijke woorden moeten worden onderscheiden van afleiders
De test geeft daarmee inzicht in:
- leervermogen (hoeveel woorden per leerronde worden onthouden)
- langetermijngeheugen (retentie na vertraging)
- herkenningsgeheugen (onderscheiden van doel- en afleiderwoorden)
- mogelijke interferentie-effecten door andere woordlijsten
Normen
Voor de VLMT zijn normen beschikbaar gebaseerd op representatieve steekproeven in Duitsland, gedifferentieerd naar leeftijd en opleidingsniveau. De normtabellen maken het mogelijk om de individuele prestaties van de cliënt te vergelijken met de verwachte prestaties in de algemene populatie. Hierdoor kan een betrouwbaar oordeel worden gevormd over sterke en zwakke kanten in het verbale geheugenprofiel.

