De 15 Woorden Leertaak auditief en visueel (WLT-A/V) test het vermogen om zowel auditieve als visuele informatie te verwerken.
15 Woorden Leertaak Auditief / Visueel
Evalueren van cognitieve flexibiliteit, verwerkingssnelheid en selectieve aandacht
24 – 81 jaar
Neuropsychologische test
Nederlandstalig
Auteurs: Van der Elst, W., Van Boxtel, M. P. J., Van Breukelen, G. J. P., & Jolles, J.
Jaar van uitgave: 2006
Digitaal afnemen in DigiDiag
De Word Learning Task (WLT) is een geheugentaak die ontworpen is om verschillende aspecten van het geheugen en het leervermogen bij deelnemers te beoordelen.
Tijdens de test worden 15 woorden 5 keer aangeboden. Na het aanbieden van de 15 woorden wordt steeds aan de proefpersoon gevraagd de woorden te reproduceren. Na 20 minuten volgt een recall: de proefpersoon moet opnieuw proberen zoveel mogelijk woorden uit het geheugen te reproduceren. Op deze manier wordt het lange termijn geheugen gemeten. Vervolgens wordt aan de proefpersoon gevraagd uit een lijst van 30 woorden, de 15 eerder aangeboden woorden te herkennen.
Het onderzoek naar de validiteit van de digitale afname van de WLT A/V werd uitgevoerd door Schreurs et al. (2017), met 72 deelnemers geworven uit geheugenklinieken van MUMC en AMC, hoofdzakelijk patiënten met geheugenklachten. Het onderzoek ondersteunt de validiteit van geautomatiseerde beoordelingen in een populatie van patiënten van geheugenklinieken.
Bij vergelijking van de prestaties tussen de papier-en-potlood en digitale afname zijn geen significante verschillen op de cognitieve taken gevonden.
Toepassing in Metrisquare
Met DigiDiag kan de WLT A/V digitaal worden afgenomen. Het programma berekent automatisch de score volgens de juiste normen en levert een gedetailleerd rapport.
Deze test is door Metrisquare B.V. te Sittard vervaardigd na schriftelijke toestemming van de uitgever. Deze test is auteursrechtelijk beschermd en het verveelvoudigen en/of verspreiden, in welke vorm dan ook, zonder schriftelijke toestemming van de uitgever is niet toegestaan. Aan de uitkomsten van de test kunnen geen rechten worden ontleend.
Bronnen
Schreurs, S., in de Braek, D., Vaessen, B., van Twillert, B., Rozendaal, N., Stapert, S., & Ponds, R. (2016). Tap into the future: Computerized cognitive assessment in a memory clinic. [Ongepubliceert artikel] The Clinical Neuropsychologist.